Algemene voorwaarden
Artikel 1 Algemeen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon die aan de opdrachtnemer opdracht heeft
gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
2. Opdrachtnemer: Saffier administraties feitelijk gevestigd te Utrecht.
3. Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe mondeling dan wel schriftelijk
opdracht is verstrekt, of die door opdrachtnemer uit anderen hoofde worden
verricht.
4. Bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde
goederen, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de
uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde goederen, waaronder
stukken of gegevensdragers.
5. Overeenkomst: elke mondelinge dan wel schriftelijke afspraak tussen opdrachtgever
en opdrachtnemer tot het verrichten van werkzaamheden.
Artikel 2 Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden maken deel uit van alle (fiscale) werkzaamheden van
alle overeenkomsten van opdracht, strekkend tot het verrichten van werkzaamheden
door opdrachtnemer, van alle daaruit voortvloeiende en/of daarmee
samenhangende overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer,
respectievelijk hun rechtsopvolgers, alsmede van alle door opdrachtnemer gedane
aanbiedingen en/of offertes. De algemene voorwaarden van opdrachtnemer
prevaleren boven afwijkende voorwaarden van opdrachtgever.
2. Van deze voorwaarden afwijkende bedingen zijn slechts van kracht indien en voor
zover opdrachtnemer deze uitdrukkelijk en schriftelijk aan opdrachtgever heeft
bevestigd.
3. Indien enig beding, deel uitmakend van deze algemene voorwaarden of van de
overeenkomst, nietig zou zijn of vernietigd wordt, blijft de overeenkomst voor het
overige zoveel mogelijk in stand en zal het betreffende beding in overleg tussen
partijen onverwijld worden vervangen door een beding dat de strekking van het
oorspronkelijke beding zoveel mogelijk benadert.
Artikel 3 Duur en opzegging overeenkomst
1. Elke overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uit de aard, inhoud
en strekking van de verleende opdracht blijkt dat deze voor een bepaalde tijd is
aangegaan.
2. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen de overeenkomst met inachtneming van
een naar de omstandigheden redelijke termijn tegen het einde van een
kalendermaand beëindigen. Indien opdrachtgever de opdracht beëindigd voordat de
opdracht is voltooid is de opdrachtgever gebonden het evenredige deel van de overeengekomen aanneemsom te voldoen. Opdrachtnemer hoeft in dit geval geen
gegevens, bescheiden en/of stukken aan opdrachtgever of derden te verstrekken
over werkzaamheden welke niet zijn afgerond.
3. Opzegging dient schriftelijk aan de andere partij te worden medegedeeld.
4. In het geval dat de aanlevering van de benodigde gegevens niet tijdig of niet volgens
de afgesproken specificaties plaatsvindt, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor
om de opdracht te beëindigen.
Artikel 4 Gegevens opdrachtgever
1. Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer
overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende
opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van de
opdrachtnemer te stellen.
2. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het
moment dat opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde verplichting heeft
voldaan.
3. Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt worden de ter beschikking
gestelde bescheiden, behoudens het bepaalde onder artikel 15, voor rekening en
risico van opdrachtgever geretourneerd.
4. Opdrachtnemer mag het door opdrachtgever opgegeven adres als zodanig blijven
beschouwen totdat hem schriftelijk een nieuw adres is medegedeeld.
5. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem verstrekte
gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit
de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
6. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en
extra honoraria, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking
stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de
opdrachtgever.
Artikel 5 Uitvoering opdracht
1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de verleende opdracht wordt uitgevoerd.
2. Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan
opdrachtgever, te laten verrichten door derden.
3. Opdrachtnemer voert de opdracht uit in overeenstemming met de toepasselijke
gedrags- en beroepsregels.
4. Indien de werkzaamheden ertoe strekken een bepaald (financieel) einderesultaat te
bewerkstelligen, wordt niet gegarandeerd dat dit beoogde eindresultaat werkelijk
wordt bereikt.
5. Indien door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden in het
kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
opdrachtgever, of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de
opdrachtgever kosteloos zorg voor de door medewerkers in redelijkheid gewenste
faciliteiten.
6. Termijnen waarbinnen werkzaamheden dienen te zijn voltooid zijn slechts fatale
termijnen indien zulks schriftelijk is overeengekomen.
7. De overeenkomst kan, tenzij vaststaat dat de uitvoering blijvend onmogelijk is, door
opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij
opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een hem na
afloop van de overeengekomen leveringstermijn, schriftelijk aangezegde redelijke
termijn.
8. Tenzij de opdracht door een natuurlijk persoon anders dan in de uitoefening van een
beroep of bedrijf is verstrekt, kan opdrachtgever de overeenkomst niet tussentijds
opzeggen.
Artikel 6 Geheimhouding en exclusiviteit
1. Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de
uitvoering van de opdracht zijn betrokken. Deze geheimhouding betreft alle informatie
van vertrouwelijke aard die hem door opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld en de
door verwerking daarvan verkregen resultaten. Deze geheimhouding geldt niet
voorzover wettelijke- of beroepsregels opdrachtnemer een informatieplicht opleggen.
2. Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is
verleend, zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet
schriftelijke uitingen van opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de
strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar
maken. Opdrachtgever zal er tevens voor zorg dragen dat derden niet van de in de
vorige zin bedoelde kennis kunnen nemen.
3. Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door
hem ingeschakelde derden.
4. Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten,
mits die uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers, aan te
wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.
Artikel 7 Intellectuele eigendom
1. Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de
geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de
overeenkomst met opdrachtgever, voor zover op die producten in juridische zin
rechten kunnen bestaan of worden gevestigd.
2. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen
computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen,
(model)contracten en andere geestesproducten al dan niet met inschakeling van
derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
3. Het is opdrachtgever niet toegestaan die producten aan derden ter hand te stellen,
anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden
van opdrachtnemer.
Artikel 8 Overmacht
1. Indien opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet
behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een hem niet toerekenbare oorzaak,
waaronder begrepen maar daartoe niet beperkt stagnatie in de geregelde gang van
zaken binnen zijn onderneming, worden die verplichtingen opgeschort tot op het
moment dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na
te komen.
Artikel 9 Honorarium
1. Opdrachtnemer heeft vóór de aanvang van de werkzaamheden en tussentijds het
recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot op het moment dat
opdrachtgever een naar redelijkheid en billijkheid bepaald voorschot voor de te
verrichten werkzaamheden heeft betaald aan opdrachtnemer, dan wel daarvoor
zekerheid heeft gesteld.
2. Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de
verleende opdracht en wordt met inachtneming van de gebruikelijke tarieven van
opdrachtnemer berekend en is verschuldigd naar de mate door opdrachtnemer
werkzaamheden ten behoeve van opdrachtgever zijn verricht.
3. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel
is uitgevoerd, lonen en/of prijzen een wijziging ondergaan, is de opdrachtnemer
gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij
opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt.
4. Het honorarium van opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotten en
declaraties van ingeschakelde derden, wordt inclusief de eventueel verschuldigde
omzetbelasting, per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrenging van de
werkzaamheden aan opdrachtgever in rekening gebracht.
5. Opdrachtnemer is gerechtigd een jaarlijkse indexering door te voeren op de
(uur)tarieven op de van toepassing zijnde dienstverlening. Opdrachtnemer is
gehouden om deze indexatieverhoging uiterlijk vóór 31 januari schriftelijk kenbaar te
maken aan opdrachtgever. De aan opdrachtgever schriftelijke bekendmaking van de
indexatieverhoging, wordt doorgevoerd op werkzaamheden welke zijn verricht in de
daaropvolgende maand (resp. februari) door opdrachtnemer voor opdrachtgever.
Artikel 10 Betaling en zekerheid
1. Betaling van het factuurbedrag door opdrachtgever dient te geschieden binnen
veertien (14) dagen na de factuurdatum, in Euro’s, door bijschrijving van het
verschuldigde bedrag op een door opdrachtnemer aan te geven bankrekening,
zonder enig recht op korting of verrekening.
2. Indien opdrachtgever niet binnen de onder 10.1 genoemde termijn heeft betaald, is
opdrachtnemer gerechtigd, nadat hij opdrachtgever tenminste eenmaal heeft
aangemaand te betalen, zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de
overige rechten van opdrachtnemer, vanaf de vervaldag opdrachtgever de wettelijke
rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening.
3. Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso) kosten,
die opdrachtnemer maakt als gevolg van de niet-nakoming de opdrachtgever van
dien betalingsverplichtingen komen ten laste van opdrachtgever.
4. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het
oordeel van opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd
van opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in
een door opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien opdrachtgever nalaat de verlangde
zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige
rechten, de verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en
is al hetgeen opdrachtgever aan opdrachtnemer uit hoofde ook verschuldigd is,
direct opeisbaar.
5. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de
werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht,
hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag.
Artikel 11 Reclames
1. Een reclame met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het
factuurbedrag dient schriftelijk binnen dertig dagen na de verzenddatum van de
factuur, de stukken of de informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel
binnen dertig dagen na de ontdekking van het gebrek, mits opdrachtgever aantoont
dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te
worden kenbaar gemaakt.
2. Een reclame als in het eerste lid bedoelt, schort de betalingsverplichting van
opdrachtgever niet op.
3. In geval een terecht uitgebrachte reclame heeft opdrachtnemer de keuze tussen
aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of
opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk
niet (meer. uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van
door opdrachtgever reeds betaald honorarium.
4. Indien de reclame niet tijdig wordt ingesteld, vervallen alle rechten van
opdrachtgever in verband met die reclame.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever slechts aansprakelijk voor de schade die op
enigerlei wijze verband houdt met dan wel veroorzaakt is door niet, niet tijdige of
niet behoorlijke uitvoering van de opdracht, indien en voor zover die
aansprakelijkheid en die schade worden gedekt door de door de opdrachtnemer
gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
2. Indien, om welke reden dan ook, geen verzekeringsuitkering als bedoeld in artikel
12.1 plaatsvindt, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer jegens opdrachtgever
beperkt tot een maximum van één (1) maal het bedrag van het honorarium (exclusief
Omzetbelasting) dat door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening is gebracht
voor het verrichten van de werkzaamheden waarin de oorzaak van de schade is
gelegen, waarbij voor zover van toepassing alleen het honorarium in aanmerking
wordt genomen dat betrekking heeft op de laatste zes (6) maanden waarin die
werkzaamheden zijn verricht.
3. Hoe dan ook is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk voor indirecte schade,
waaronder mede begrepen stagnatie in de geregelde gang van zaken in de
onderneming van opdrachtgever, die op enigerlei wijze verband hout met dan wel is
veroorzaakt door een fout in de uitvoering van de werkzaamheden door
opdrachtnemer.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor bij opdrachtgever of derden ontstane
schade die het gevolg is van de verstrekking van onjuiste of onvolledige gegevens of
informatie door opdrachtgever aan opdrachtnemer, of anderszins het gevolg is van
een handelen of nalaten van opdrachtgever.
5. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de
schade van opdrachtgever ongedaan te maken, waarbij opdrachtgever hem alle
mogelijke medewerking dient te verlenen.
6. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of tenietgaan van bescheiden
tijdens vervoer of tijdens verzending per post, ongeacht of het vervoer of de
verzending geschiedt door of namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
7. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden welke
direct of indirect, middellijk of onmiddellijk met de uitvoering van de
werkzaamheden samenhangen.
8. Medewerkers van opdrachtnemer zijn niet bevoegd op welke wijze dan ook namens
de opdrachtnemer de aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor de in dit artikel
bedoelde schade te erkennen.
Artikel 13 Elektronische communicatie
1. Tijdens de uitvoering van de opdracht kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer
door middel van elektronische middelen met elkaar communiceren.
2. Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade
die eventueel voortvloeit bij één of ieder van hen ten gevolge van (waaronder, maar
niet beperkt tot):
• Schade als gevolg van niet aflevering, vertraging van de aflevering of
foutieve aflevering;
• Het overbrengen van virussen of andere storingen.
Artikel 14 Niet toerekenbare tekortkoming
1. Opdrachtnemer is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting indien dit voor
opdrachtnemer redelijkerwijs niet mogelijk is ten gevolge van buiten toedoen van
opdrachtnemer ontstane veranderingen in de bij het aangaan der verplichting
bestaande omstandigheden welke krachtens wet of in het verkeer geldende
opvattingen niet voor diens risico komen.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd betaling te vorderen van het honorarium behorende bij
die adviezen die reeds waren verstrekt voordat de niet toerekenbare tekortkoming
veroorzakende omstandigheid zich voordeed en voor zover zij zelfstandige waarde
hebben. In ieder geval dient opdrachtgever de kosten ten behoeve van hem
ingeschakelde derden en verder gemaakte kosten volledig te betalen.
Artikel 15 Opschortingsrecht
1. Opdrachtnemer is bevoegd om de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten,
waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere zaken aan opdrachtgever
of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever
volledig zijn voldaan.
2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade bij opdrachtgever die is veroorzaakt
door de door de opschorting vertraagde afhandeling van werkzaamheden.
Artikel 16 Vervaltermijn
1. Voor zover in deze algemene voorwaarden niet ander is bepaald, vervallen
vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welke hoofde ook
jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door
opdrachtnemer in ieder geval na één jaar na het moment waarop opdrachtgever
bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en
bevoegdheden.
Artikel 17 Wijziging algemene voorwaarden
1. Opdrachtnemer is bevoegd deze algemene voorwaarden te wijzigen. De door
opdrachtnemer gewijzigde algemene voorwaarden gelden jegens opdrachtgever
vanaf dertig (30) dagen nadat deze schriftelijk van de wijziging op de hoogte is
gesteld, tenzij opdrachtgever binnen die termijn schriftelijk aan opdrachtnemer te
kennen geeft tegen de wijziging bezwaar te maken. In het laatstbedoelde geval is
opdrachtgever bevoegd de overeenkomst op te zeggen tegen het moment waarop
de gewijzigde algemene voorwaarden op de overeenkomst van toepassing zouden
worden, doch uitsluitend indien de wijziging een wezenlijke verzwaring van de voor
opdrachtgever uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen inhoudt. De
opzegging dient schriftelijk te geschieden.
2. Indien opdrachtgever tijdig te kennen heeft gegeven tegen de wijziging bezwaar te
maken, zonder dat hij de overeenkomst bevoegdelijk heeft opgezegd, blijven de
ongewijzigde algemene voorwaarden tussen partijen gelden totdat de opdracht is
voltooid of de overeenkomst is beëindigd, doch niet langer dan zes (6) maanden
vanaf het einde van de hiervoor genoemde termijn van dertig (30) dagen. Duurt de
overeenkomst daarna voort, dan zijn daarop vanaf dat tijdstip de gewijzigde
algemene voorwaarden van toepassing.
Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze
algemene voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer, waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn worden
uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarbinnen
opdrachtnemer statutair gevestigd is, tenzij bepalingen van dwingend recht anders
voorschrijven.
3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer
kiezen voor een andere wijze van geschillenbeslechting.
Laatste update: 05-10-2023